Tussentijdse evaluatie

23 juli 2013 - Granada, Nicaragua

Na drie weken in Granada is het hoog tijd om even stil te staan bij het hoofddoel van mijn reis naar Nicaragua: het vrijwilligerswerk. Met alle foto's en verslagen van de weekenduitstappen lijkt het wel alsof ik alleen maar de toerist uithang, maar niets is minder waar.

Van maandag tot en met donderdag werk ik dagelijks vijf uur met de kinderen in de school 'José de la Cruz Mena', vernoemd naar 's lands beroemdste klassieke muzikant uit de 19de eeuw. De kinderen beginnen eraan om 07u00 's ochtends, wij assisteren vanaf 09u30 tot 12u00. In de namiddag komt er dan een andere groep kinderen die we helpen van 13u00 tot 15u30. De jongeren blijven echter tot 18u00 op school. Op vrijdag is er enkel les in de voormiddag, maar dat is meestal onder voorbehoud. Ook dagen voor en na een feestdag zijn nooit een sinecure. We hebben al twee keer voor een gesloten poort gestaan als we ’s morgens na een wandeling van 40 minuten natbezweet aankwamen, plezant is anders, but it’s all part of the experience’.

Momenteel help ik de leerkrachten als 'ayudante'. Ik volg de les een paar minuutjes en kies er dan een paar leerlingen uit die duidelijk moeite hebben om de leerstof te verwerken. Meestal werk ik individueel met één leerling, maar soms zijn er dat ook twee of drie. In de voormiddag zijn dat kindjes uit het eerste leerjaar, in de namiddag uit het tweede leerjaar.

Een eerste obstakel is dat de kinderen vaak niet op hun plaats zitten. Vorige week was mijn leerling uit het eerste leerjaar al veel verder in het leerproces dan die uit het tweede leerjaar. Letters herkennen vormde zelfs nog een probleem, terwijl ze die in het eerste jaar allemaal al geleerd hebben.

Daarnaast is het moeilijk om echt vooruitgang te boeken. Vorige week woensdag waren er bijvoorbeeld vijf kinderen in mijn klas, terwijl er normaal 22 zouden moeten zitten. Onderwijs is gratis in Nicaragua, maar helaas niet verplicht. Als de kinderen geen zin hebben, blijven ze gewoon thuis. Sommige ouders hebben zelfs liever dat ze niet naar school gaan, maar helpen in het huishouden of de straat op gaan om prullaria te verkopen.

Hoewel ik de organisatie ‘La Esperanza Granada’ bewonder en een warm hart toedraag, zou er structureel toch heel wat kunnen veranderen. Helaas is het niet aan ons om onze Westerse normen op te leggen aan de leerkrachten hier. De lessen verlopen meestal erg rumoerig en chaotisch. De leerlingen komen en gaan wanneer het hen uitkomt, de leerkracht schrijft een tekst op het bord die de leerlingen vervolgens klakkeloos moeten kopiëren, van een leerproces is dus weinig sprake.

Om een passend voorbeeld te geven. Vorige week was de leerkracht van het vijfde leerjaar afwezig, dus vond de directrice er niks beters op dan de vijfdejaars les te laten volgen in het tweede leerjaar, omdat er toch niet zoveel kinderen in die klas zaten. Gevolg, ’s anderendaags waren er bijna geen leerlingen van het vijfde jaar.

Van de meeste leerkrachten moeten we ook niet te veel hulp verwachten, hoewel ik dat niet mag veralgemenen, want er zitten ook enkele pareltjes tussen. Meestal zetten ze de leerlingen aan het werk, en plamuren ze zich vervolgens vast op de stoel achter hun bureau.

Qua didactisch materiaal is het ook vaak huilen met de pet op. We zijn momenteel met 8 à 9 vrijwilligers in onze school, maar er zijn amper genoeg hulpmiddelen om met de kinderen aan de slag te gaan. Je kan van deze leerlingen niet verwachten dat ze écht schools zijn, want die houding hebben ze ook nooit aangeleerd gekregen. Droge theorie werkt dus averechts, want dan beginnen ze meestal te rebelleren. We proberen dus zoveel mogelijk didactische spelletjes te spelen, maar vaak is het improvisatie omdat iemand anders het nodige materiaal al heeft meegegraaid.

Gelukkig zijn er dagen zoals vandaag waarop ik met een glimlach door de stad wandel. In de voormiddag had ik het geluk om met Erick te werken, een geweldige jongen die echt wilt leren en alles doet wat je vraagt. In de namiddag kwam mijn klas niet opdagen, dus ging ik maar naar een andere klas om een leerling te helpen. Ik had de eer en het genoegen om Jose Luis onder mijn hoede te nemen. Voor de eerste keer voelde ik echt dat een leerling op amper 2,5 uur tijd heel wat had bijgeleerd, maar dat had vooral te maken met zijn leergierigheid. Heerlijk als zo’n kind je bedankt voor de leuke les en vraagt of hij morgen terug mag komen.

De kans zit er ook in dat ik één van de volgende weken overstap naar ‘Equipo de inglés’. Heel wat vrijwilligers keren de volgende dagen en weken terug naar hun vaderland of reizen verder door Latijns-Amerika. Daardoor ontstaat er een tekort aan kandidaten voor het ‘English Team’ en mag ik van de organisatie die leemte waarschijnlijk opvullen. Ik heb in ieder geval nog vier weken te gaan om zoveel mogelijk vooruitgang te boeken met mijn leerlingen! We blijven er honderd procent voor gaan!

1. Hugo Celis:
    23 juli 2013
    Jelle, fijn dat je in je vakantie jongeren aan de andere kant van de wereld wilt helpen met hun studies. Succes.
  2. Sijmons corine:
    23 juli 2013
    Wij vinden het leuk dat je zo met die kinderen bezig kunt zijn en blijf je zelf motiveren om ze aan het einde van je werk ze vooral iets bijgebracht te hebben.
  3. Saar Steverlinck:
    24 juli 2013
    Goed bezig, Jelle.
    Ik kan me zo voorstellen dat de 'mankementen' daar u bij momenten ambetant maken als de pest, maar roei maar met de riemen die je hebt. Met uw enthousiasme en uw kunde zullen ze dan ook al een heel eind geraken.
    Zet 'm op, lange!
  4. Brecht Verpoort:
    28 juli 2013
    Jouw ervaring in Nicaragua zal zeker ook helpen om een en ander aan het thuisfront te relativeren! Alleszins fijn om jouw uitgebreid relaas eens te lezen. Op basis van de foto's waarin jij getagd bent kreeg ik immers de indruk dat jij vooral het leven van een overjaarse Erasmusstudent leidt ginder :-) En dan al die bikinibabes! Hopelijk kan de vriendin aan het thuisfront dat relativeren :-)) Geniet van je laatste week!!
  5. Jelle Huybrechts:
    29 juli 2013
    @Hugo: bedankt voor de steun.
    @Corine: Nog drie weken alles geven en hopelijk veel vooruitgang zien bij m'n leerlingen.
    @Saar: Roeien met de riemen die je hebt is inderdaad een uitdrukking die ik al vaak heb gefluisterd, maar het zijn de goede dagen dat ik met een glimlach afscheid neem van de kinderen die het allemaal waard maken.
    @Brecht: Ja, de tags gebeuren vooral bij de weekendfoto's. Ik moet natuurlijk ook van mijn tijd hier gebruik maken om zo veel mogelijk van het land te zien en zoveel mogelijk nieuwe mensen te leren kennen. Kimberly kan dat ongetwijfeld relativeren, daar ben ik zeker van.
    Als je op mijn Facebook naar de album gaat die ik gemaakt heb, zal je zien dat ik vijf dagen van de zeven hard werk om vooruitgang te boeken met de kinderen. Dat deel van mijn ervaring is en blijft het hoofddoel van deze reis. Alles wat er bijkomt is uiteraard mooi meegenomen.
  6. Tante Conny:
    3 augustus 2013
    We zijn fier op jou Jelle dat je dat toch allemaal voor elkaar brengt ginder ik zie het niet zoveel anderen na doen. Probeer de kinderen die echt iets willen leren het bij te brengen van naar school te gaan en iets te leren. Zo kunnen ze later daar zelf les geven en hopelijk in beter omstandigheden dan dat jullie nu moeten doen. De laatste weken gaan in probeer er nog 't beste uit te halen .