One month to go

5 juni 2013 - Halen, België

Binnen een kleine maand is het zover: zes weken vrijwilligerswerk in Nicaragua. De zenuwen beginnen stilaan de kop op te steken als ik aan de reis denk, maar dat is niet meer dan normaal.

Voor mij zal het de eerste keer zijn dat ik buiten Europa (of de typische reisbestemmingen als Tunesië) op vakantie ga en dus ook mijn transatlantische doop. Laat die vlucht van bijna 20 uur toch een doorn in het oog zijn voor een mens van 1m92. Hopelijk zal dat het enige nadeel zijn aan deze onderneming.

Op deze blog zal ik dus proberen geregeld iets te posten zodat het thuisfront ook op de hoogte is van de situatie in Granada. Er is een tijdsverschil van maar liefst acht uur, dus het zal niet altijd even makkelijk zijn om te skypen of elkaar op hetzelfde moment op Facebook te treffen. En laat ons eerlijk zijn, half de wereld rondreizen om dan alle dagen met je neus achter de computer te zitten, dat kan ook niet de bedoeling zijn.

Voor de personen die op 23 maart hebben deelgenomen aan de eerste 'La Esperanza Quiz', we hebben die avond € 1250 ingezameld voor het goede doel. Er is dus goed gegeten en vooral heel goed gedronken (Duvel en Leffe waren volledig op). Ik wil nog eens iedereen bedanken die heeft geholpen om die avond zo vlot te laten verlopen, leuk dat zoveel mensen gratis en voor niets hun handen uit de mouwen wilden steken. En natuurlijk ook bedankt aan de quizers.

Dat bedrag van 1250 euro ga ik in Nicaragua dus volledig overmaken aan de organisatie. Blijkbaar mag ik (of mogen we) dan zelf kiezen waaraan we dat geld besteden. Voor de geïnteresseerden geef ik even de link mee. Je mag mij altijd aanspreken wat jou het meest opportuun lijkt, want ik heb er momenteel nog geen idee van.

Voorts ben ik de komende maand vooral nog op zoek naar wat simpel didactisch materiaal (van blokken tot Computer Elektro). Leuke spelletjes om kinderen te leren tellen, rekenen of lezen zijn altijd welkom. Ik wil altijd proberen om ze mee terug te brengen, maar met honderd procent zekerheid kan ik dat natuurlijk niet zeggen. Als je dus wat plaats wil maken in de kasten, op zolder, in de kelder of eender welke andere ruimte waar te veel 'rommel' ligt, en er ligt toevallig nog wat leuk 'speelleermateriaal', laat me gerust iets weten, ik kom het zeker oppikken.

Ook schoolmateriaal dat niet meer gebruikt wordt (balpennen, (kleur)potloden, blocnotes, scharen, knutselmateriaal ...) is altijd erg welkom. Ik ga proberen om zo weinig mogelijk kledij mee te nemen en zoveel mogelijk nuttige spullen, dus alle hulp is welkom.

Tot binnenkort!